سپرده‌گذاری و سود بیشتر در موسسات مالی و اعتباری

در غیاب حضور موثر بانک‌های دولتی و خصوصی، موسسات مالی و اعتباری، که در عرف تخصصی موسسات اعتباری غیربانکی نامیده می‌شود، نقش موثری در بازار بانکی کشور یافته ‌است. وقتی شما به‌عنوان یک شهروند می‌خواهید سود سپرده‌ای متناسب با تورم دریافت کنید، در نهایت راهی جز مراجعه به این موسسات ندارید. هرچند بانک مرکزی می‌گوید برخی یا اکثر این موسسات مجوز ندارند یا استاندارد‌های رایج بانکی را رعایت نمی‌کنند، اما واقعی نبودن نرخ سود سپرده‌ها در بانک‌های دولتی و خصوصی و برعکس بالاتر بودن نرخ سود در موسسات مالی و اعتباری و نزدیکی آن به تورم رسمی ۴۰ درصدی موجود، خواه ناخواه جریان سپرده‌ها را به سوی این موسسات سوق داده است.

نگاهی به تمایل افراد برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها و موسسات اعتباری نشان می‌دهد بیشتر افرادی که در این موسسات و بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند به دلایلی نمی‌توانند با پول خود در جهت فعالیت‌های اقتصادی گام بردارند یا سرمایه آنها برای این فعالیت‌ها کافی نیست و در نهایت از سرمایه‌گذاری‌های پرریسک وحشت دارند، برای کسب سود از سرمایه کوچک خود سپرده‌گذاری را به‌عنوان راه مطمئن، کم‌خطر و نسبتا مناسب انتخاب می‌کنند. با این حال انتخاب نوع بانک یا موسسه برای به دست آوردن بیشترین سود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. براساس قانون بدیهی اقتصاد برای حفظ ارزش پول در برابر تورم، سپرده‌گذاران باید معادل یا دست‌کم نزدیک به نرخ تورم سود متناسب دریافت کنند. این امر نه‌تنها باعث می‌شود که ‌سپرده‌گذاران تمایل بیشتری به سپرده‌گذاری داشته باشند بلکه موجب می‌شود نقدینگی موجود در کشور کاهش یافته و بانک‌ها بتوانند میزان بیشتری از سرمایه‌ها را در اختیار داشته باشند. با این حال به‌دلیل تعیین دستوری نرخ سود سپرده‌ها توسط بانک مرکزی،سقف نرخ‌های سود در بانک‌های دولتی وخصوصی از ۲۰ تا ۲۳ درصد (به استثنای طرح‌های ویژه که شرایط و محدودیت‌های خاص خود را برای سپرده‌گذاران به دنبال دارد) فراتر نمی‌رود که این نرخ حدود ۱۷ درصد پایین‌تر از تورم است، بنابراین سپرده‌گذاران به‌دنبال کسب سود بیشتر به موسسات مالی و اعتباری روی آورده‌اند که تفاوت نرخ‌های سود آنها با تورم کمتر است. حتی اعلام‌های پی در پی بانک مرکزی درباره غیرقانونی بودن این موسسات نیز نتوانسته از اقبال مردم نسبت به آنان بکاهد، چراکه آنان نرخ‌های سود بهتری پرداخت کرده و نقدینگی را به خود جذب می‌کنند.

Bank-Sepordeh

میزان سود سپرده در موسسات مختلف

بررسی سود سپرده موسسات مالی و اعتباری مختلفی که در کشور مشغول به فعالیت است، نشان می‌دهد میزان سود آنها نسبت به بانک‌های خصوصی و دولتی در انواع سپرده‌گذاری‌ها بیشتر است. اگر سقف سود پرداختی در بانک‌های دولتی و خصوصی حداکثر ۲۳ درصد است این سقف در موسسات مالی و اعتباری به ۳۴ درصد هم می‌رسد که در این حالت فقط ۶ درصد از تورم رسمی کمتر است.

ازجمله این موسسات، موسسه مالی و اعتباری فرشتگان است. دو نوع سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت و بلند‌مدت در این موسسه قابل انجام است. موسسه فرشتگان ۲۳ درصد سود به سپرده‌های روزشمار پرداخت می‌کند.

همچنین این موسسه برای سپرده‌هایی با مدت پنج سال، نرخ سودی معادل ۲۷ درصد پرداخت می‌کند.

موسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج

نرخ سود سپرده در این موسسه برحسب نوع سپرده‌گذاری متفاوت است و از ۷ تا ۲۰ درصد می‌رسد. به‌طوری که نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت عادی ۷ درصد، کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه ۱۰ درصد، کوتاه مدت شش ماهه ۱۲ درصد، کوتاه‌مدت یک ساله ۱۷ درصد سود داشته و به حساب بلندمدت پنج ساله ۲۰ درصد سود تعلق می‌گیرد.

سپرده‌گذاری در موسسه مالی و اعتباری میزان

موسسه مالی و اعتباری میزان نیز در زمینه سپرده‌گذاری به دو شکل سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلندمدت فعالیت می‌کند.

در سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت، موسسه به وکالت از جانب مشتری وجوه این‌گونه حساب‌ها را در قالب عقود اسلامی صرف سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی می‌‌کند. بر این اساس سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه که سپرده‌گذاری برای مدت کوتاه و کمتر از یکسال است در این موسسه قابل افتتاح است. نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت سه ماهه ۲۰٫۵ درصد، شش ماهه ۲۱ درصد و شش تا یک ساله ۲۲٫۵ درصد است.

همچنین این موسسه برای سپرده‌هایی با مدت پنج سال نرخ سودی معادل ۳۴ درصد پرداخت می‌کند. افتتاح حساب این موسسه مانند دیگر موسسات با رعایت مقررات قانونی و ارائه کارت ملی و شناسنامه است.

موسسه مالی و اعتباری توسعه

این موسسه نیز در امر سپرده‌گذاری در اشکال حساب‌های سپرده‌‌گذاری کوتاه‌مدت عادی، کوتاه‌مدت ویژه، حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت فعالیت می‌کند.

شرط تعلق سود به سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت تداوم وجوه سپرده در ۳۰ روز است و سود سپرده‌ها طی ماه محاسبه و در ماه بعد به حساب منظور می‌شود. اما در حساب‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت (یک، دو، سه، چهار و پنج ساله) این موسسه وجوه نزد موسسه سپرده‌گذاری می‌شود و این حساب‌ها می‌تواند برای اشخاص حقیقی بصورت انفرادی، مشترک، حقوقی و شرکت‌های دولتی صادر شود.

موسسه مالی و اعتباری آرمان (فردوسی سابق)

در این موسسه انواع سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت سه ماهه، شش ماهه و کوتاه مدت یک ساله افتتاح می‌شود که به ترتیب ۲۳، ۲۵، ۲۷ درصد سود به آن تعلق می‌گیرد و حساب بلند‌مدت پنج ساله آن شامل ۲۹ درصد سود می‌شود.

موسسه مالی و اعتباری کوثر

این موسسه نیز در زمره ارائه‌دهندگان خدمات مالی و اعتباری است که در قالب انواع حساب سپرده کوتاه‌مدت سه، شش و نه ماهه و بلندمدت یک تا پنج سال، سپرده‌گذاری می‌پذیرد. سود انواع حساب کوتاه‌مدت سه ماهه، شش ماهه و یک ساله به ترتیب ۲۰٫۵ ،۲۱ و ۲۲٫۵ درصد است. سود حساب‌های سپرده بلند‌مدت یک تا پنج سال نیز ۲۶ درصد است.