رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قدس گفت: بیش از ۵۰ آیین طشت گذاری و ۳۰ مراسم سیاه پوشان در شهرستان برگزار شد.
حجت الاسلام ‘صدقعلی جلیل زاده’ روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن ماه محرم و سالگرد قیام عاشورا، بیش از ۵۰ آیین طشت گذاری و ۳۰ مراسم سیاه پوشان در محافل مذهبی شهرستان قدس برگزار شده است.
جلیل زاده افزود: منظور از آیین سیاه پوشان، افراشتن پرچم های عزاداری و کتیبه های پارچه ای و سیاه، بر در و دیوار محلات، حسینیه ها، مساجد و تکایا است که این کار همراه با عزاداری، ذکر مصیبت و مدیحه سرایی در مورد اهل بیت و شهدای کربلا انجام تا مردم ماه محرم را با شور و اشتیاق بیشتری آغاز و با این مراسم به پیشواز محرم می روند.
وی با اشاره به مراسم سنتی طشت گذاری که معمولا از حدود ۱۰ روز مانده به ماه محرم آغاز می شود گفت: این مراسم که جنبه سنتی و معرفتی دارد، شبیه سیاه پوشان است ولی در آن از یک طشت پر از آب در مجلس عزاداری استفاده می شود.
جلیل زاده در تشریح این مراسم گفت: در دهه سوم ذی الحجه در محافل عزاداری طشت آبی را در میان عزاداران قرار داده و مداحان به ذکر مصایب و وقایع کربلا می پردازند، پس از اتمام مراسم از این آب که در آن فضای روحانی و معنوی وجود داشته به عنوان تبرک در بین عزاداران پخش می شود.
وی افزود: طشتی که در این مراسم نمادین از سوی عزاداران مورد استفاده قرار می گیرد یادآور سر مبارک امام حسین (ع) است که پس از شهادت درون طشتی از طلا نزد یزید برده شد و آب نیز نماد رود فرات و لبهای تشنه حماسه سازان کربلا است و عزاداران به این وسیله می خواهند نقش و جایگاه آب را در حادثه کربلا یادآوری کنند.
جلیل زاده همچنین وجود طشت آب را در محافل عزاداری، نمادی از حرکت بزرگ و تاریخی امام حسین (ع) بیان کرد و گفت: بر طبق روایات در روز سوم محرم و در مسیر حرکت کاروان امام حسین (ع)، لشگریان «حربن یزید ریاحی» راه را بر کاروان می بندند و حرکت آنها را متوقف می کنند.
وی ادامه داد: در این میان حضرت با مشاهده تشنگی لشگریان حر دستور می دهند کاروانیان آبها را درون طشتها ریخته و از ایشان و حتی چاپایانشان پذیرایی شود، در همین جا حر پشیمان شده و در نهایت نیز در معیت امام به شهادت می رسد.
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قدس افزود: این مراسم از زمان حکومت صفویان رایج شده و در گذشته بیشتر از سوی هموطنان آذری زبان برگزار می شد ولی با توجه به مهاجرتهای اقوام در کشور، اکنون در همه نقاط کشور برگزار می شود.
جلیل زاده با اشاره به برگزاری این آیین از حدود سال ۱۳۶۵ در شهرستان قدس گفت: در واقع از زمان شکل گرفتن هیاتها در شهرستان این مراسم برگزار می شود.
وی با تاکید بر عدم قداست آب و طشت در میان عزاداران برگزار کننده این مراسم نمادین گفت: جنبه فرهنگی این آیین اهمیت دارد که یادآور اتفاقات قبل از حادثه کربلا و نهضت امام حسین (ع) است و بسیاری از مسلمانان در پی ادای نذر خود این مراسم را در خانه هایشان نیز برگزار می کنند.